17 July 2011

Kurang Jelas Lagi

Assalammualaikum wbt.

Mungkin terasa pelik sebab update post malam-malam macam ni. Apa yang ingin disampaikan hanya, aku sudah mula menarik nafas lega apabila research demi research demi research aku buat. Dan akhirnya aku dapat jawapannya.

Sekarang ini yang berada dalam benak fikiran ialah future. FUTURE? Means, aku nak kerja apa bila aku graduate nanti. Memang lah offer dah aku terima. Tapi macam biasalah. Spare kena ada.

Macam-macam research dah buat. Minat pada MANUFACTURING ENGINEERING dah mula tertanam sedikit demi sedikit. Bila aku fikir nak fight untuk tukar course. Memang perit nak mula course baru da tambah satu semester lagi. Aku tannak. Aku move on aje.

Ni yang aku research. Prospect pekerjaan untuk manufacture banyak. Cuma Prof tu cakap, orang Malaysia tak buka mata besar-besar. Itu sebab tak nampak. Orang Malaysia nampak Doktor, Engineer, Arkitek, Peguam. Yang macam ni tak nampak. Haish.

Manufacturing Engineering boleh merangkumi : Sini..!!
  1. Aerospace / Aviation
  2. Electronic Manufacture
  3. Food & Package Food
  4. IT / Computer Software & Hardware
  5. Machinery / Equipment Mfg.
  6. Oil / Gas / Pertroleum
  7. Semiconductor Manufacture
  8. Telecom
  9. Consumer Goods
  10. Construction
Lepas itu, aku pun search la jobs pulak. Tekan sini. Aku baca-baca banyak Manufacturing Engineering ni kerja kat oversea. Huh!! Over The Sea beb. Jerman, UK, New Zealand, Michigan, California. Wow..!! Kebanyakannya nak pakai pekerja sekarang. Siap suruh aku masukkan email dan hantar resume. Haha. Ape lagi aku tergelak 10 saat la. Aku baru mula belajar la.

Then, yang menarik minat aku ialah mereka-mereka semua nak pakai orang Asia. Wow..!! Hebatnya orang Asia. Bila aku tanya ayah aku, dia cakap orang Asia rajin-rajin. Ohhh...baru aku tahu. Patut lah aku rajin sangat. Rupanya aku orang Asia. Hehehe.

Berbalik pada tawaran Sirim Bhd untuk masuk bekerja dan practicle disana akan dipertimbang sehingga abes belajar. Mana tahu ade rezeki lagi senang. Aku pun tak sanggup nak tinggal parents aku kat Malaysia.


Apa-apa pun. Usaha dulu baru cerita kerja okay? Doakan saya ye. Insyaallah. Peluang dah ada. Tinggal nak grab je. Hehe.

Sekian. Salam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...