13 September 2011

Ucapkan Syukur

Assalammualaikum wbt.

Lama dah tak update blog yang berhabuk ni. Teringin tapi tiada masa. So, bertangguh lah. Jadi, hari ini memang sesuai. Hari ini aku bersyukur masih hidup lagi. Diberi nyawa dan kesempatan nak teruskan jihad ke jalan Allah SWT ni.


Malam tadi pukul 9 malam ada perjumpaan Smart Group under Sahabat Masjid di UMP ni. Jadi, aku meringankan punggung ni pergi join lah kan. Dalam tazkirah ada menyeru supaya kita sentiasa bersyukur. Tazkirah itu sungguh terkesan kat aku. Mana tak nya, dari dapat keputusan sehingga saat ni, memang aku kurang bersyukur dan banyak mengeluh. Apelah hang ni..!!

Macam ni, pada mulanya dapat result masuk UMP terchenta ni, memang frust menonggeng lah. Putus cinta pun tak frust macam ni kan. Mulalah tak ada interest dengan course yang aku dapat ni. Asyik dok mengeluh je. Tak habis-habis. Hurm. Research demi research aku buat, alhamdulillah. Lega sikit. Hikmah dah mula timbul.

Masa mendaftar pulak, kebetulan dapat roommate orang Selangor jugak, Bangi. Legalah. Walaupun UMP ni agak jauh, tapi ada yang menemani. Kesyukuran dan kesedaran mula timbul. Alhamdulillah. Dan pada masa yang sama, pakcik aku duduk dekat Kuantan. Memang akan singgah rumah dialah nanti. Syukur lagi..!!

Masuk pulak rumah tu, housemate ada sama course. Dia dah belajar dalam diploma pulak tu, cool lah. Dia dah tau dah pasal course ni. Lagi senang. Ape-ape refer pada dia je. Alhamdulillah. Hikmah muncul lagi. Seterusnya, pergi ke meeting fakulti, ada jumpa kawan jugak. Kebanyakannya budak diploma politeknik, so, mereka dah pro lah sikit-sikit bout this courses kan? Lagi senang. Syukur lagi.

Apa yang bertambah gembira ialah jumpa kawan fasilitator, Akmal Haziq. Sudi pulak nak ajar basic fizik kat aku. Syukur sangat..!! Lega. Tak perlulah nak struggle sorang-sorang kan. Ada lah kawan. Dan dia pulak mintak tolong ajar math. Okay lah. On je. Favourite ponn kan..!!

Syukur lagi apabila papa dengan mama tak risau dekat anak dia sorang ni cause mereka yakin yang anak mereka mampu berdikari. Dalam UMP aku kena berdikari. Tak boleh bergantung dah. Jadi, aku mulai sedar. Tak semua yang kita suka Allah akan beri. Mungkin Allah ada perancangan yang lebih baik untuk kita kan? Who knows kan? So, hari ini, saat ini, aku bersyukur sangat sebab aku ditempatkan disini.

Moga-moga jihad ini akan berjalan lancar dan mendapat keberkatan dariNYA. Mama dan papa jangan risau tau. Kakak okay je..!! Insyaallah kita beraya Raya Haji nanti sama-sama tau. Doakan je kakak dari jauh. Insyaallah semua okay.

Semua yang berlaku ada hikmahnya. Semua yang berlaku keatas aku, hikmahnya sedang pun muncul satu demi satu. Aku bersyukur sangat pada saat ini aku masih dapat menulis blog lagi. Alhamdulillah.

Sekian dari saya yang baru je habis revise calculus. Salam.

*Calculus menarik..!! :))*

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...