24 September 2011

Sabtu Yang Indah

Assalammualaikum wbt.

Pada hari Sabtu yang indah lagi nian ini bersamaan dengan 24 September 2011 ini, kat UMP ni adalah satu program khas buat pelajar tahun satu iaitu Jejak Gemilang. Program ini actually bagi aku adalah program susulan daripada Minggu Induksi Siswa (MINDS) untuk student baru ynag bergelar mahasiswa dan mahasiswi.

Nak kebo nye lerrr kat sini, actually pagi-pagi lagi aku dah rasa malas nak pergi program ni. Tapi aku gagahkan diri dan doa-doa aku dapat adapt dengan program macam ni. Mana tahu ada input kan. Okay, pagi-pagi lagi. Dah sesat..!! Sesat maksunya disini tak jumpa lah destinasi yang dicari. Kebetulan jalan-jalan jumpa classmate, Rahman. Senior ni, tapi amek first degree. Umur je senior. Hehe. carilah kelas sama-sama dan akhirnya....jumpa..!!

Lepas tu, masuk kelas, aircond tak ada. Pulak...!! Hati makin panas lah. Apalah..!! Pastu mulalah aktiviti. Duduk dalam bulatan dan perkenalkan diri. Nama, asal dan study mana dulu. Sampai turn aku, aku pun kenalkan lah diriku yang naif ni. Menggeletar jangan cakaplah. Obvious. Then, aktiviti pun bermulalah. Kena tulis saiz kasut, makanan kegemaran, warna kegemaran dan tarikh lahir dalam 4 kertas setiap satu. Then, kertas dibaling dan diambil secara random. Ponnnn bermulalah sesi mencari si pemilik kertas yang kita dapat. Mulalah bising kelas tu. Amboi...bingit snugguh..dan..akhirnya tamat.

Apa yang seronok kat aktiviti ni is ada sorang Chinese ni nickname CY, dia dapat semua kertas aku. Senang hidup. Aku ni?? Berpuluh kali tanya satu kelas. Haha. Then, kitorang rest and breakfast dulu. Pastu, aktiviti lain pula. Kali ni, memang terkena habis lah. Macam ni, aktiviti ni kita kena cakap "I love you but I can't smile." Dah cakap I cant smile, memang tak leh nak senyum lah. Kene serius. Sape senyum kalah..!! Laki wat kat pompuan dan pompuan wat kat laki.

Memang fail lah aku. Ramai pulak yang macam attack aku. Sebab aku suka dan senang tergelak dan tersenyum. Aku, kena approach oleh Taufiq. Budak ni memang suka tersenyum. Nasib menang. Then aku pulak. Ha...!! Mula-mula nak attack Rahman, tapi dia gi toilet pulak. Aku attack lah Epy a.k.a Amirul Hanafi. Dengan dia ni, payah doe. Sebab apa? Muka ada pakej. Hensem lah katakan. So, aku memang akan tersengih dan take time gila. So, cerita bermula. Dengan muka toyerrr aku cakap, dia macam senyum sikit. Tapi aku muka serius betul. And at the end, menang..!! Yeay..!! Dua-dua menang..

Next, rehat dan naik rehat dan solat ada aktiviti pengurusan masa dan kewangan. Aku, Epy, Kong, Fai dan Kak Yana satu group. Dengan epy lagi kan. Best lah sembang. Satu kepala pulak kannn....syok lah. Then, kitorang ponn follow lah step. Pastu rest kejap, aku ajak lah classmates semua main game number tau. Multiple and number 7. Main main main sampai lah tinggal 7 orang. Iaitu, aku, Epy, Kak Yana, Kong, Wawa, Shy dan Lewen. Kami lah yang menang. Yang lain dah terkandas tepi jalan. Hehe.

Pukul 4.30 aktiviti habis. Apa yang aku rasa aku dapat semasa Jejak Gemilang is
  • Kawan baru, Epy. And aku dapat jugak kenal coursemate dan classmate aku.
  • Pengurusan masa dan problem solving.
  • Enjoy our campus life.
  • Dapat timba pengalaman dari akak fasi.
  • Focus on what are you do.
  • Uruskan kewangan.
Itu je dari aku yang dapat banyak jugak input from this program Jejak Gemilang. Tak menyesal pergi..!! Yeay..!!



Sekian dari saya Fara Fazira. Salam. :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...