08 March 2012

Cinta itu Fitrah

Assalammualaikum wbt.

Bukan nak sangat pun update blog ni, cuma aku nak tunjuk sedikit kata-kata atau artikel dari iluvislam.com. Menarik perhatian aku. Setelah aku baca dan faham artikela ini, aku rasa nak buat kesimpulan sikit.


Klik pada gambar..!!

"Cinta ini memang fitrah, tetapi jangan kita jadikan ia fitnah." Kata-kata tu menarik perhatian aku seketika. Berulang kali aku baca ayat tersebut. Kadang-kadang sampai tak tahu apa yang aku rasa. Cuma apa yang aku faham ialah CINTA itu memang fitrah setiap manusia. Senang cerita, semua manusia ada perasaan cinta. Cinta pada siapa, tepuk dada tanya iman. 

Menurut kata-kata tersebut, cinta itu fitrah, jangan jadikan ia fitnah. Bila ia adalah fitrah manusia, jadi jangan kita jadikan cinta anugerah Allah yang terindah itu mengikut nafsu kita. Jangan kita jadikan ianya fitnah. Cinta yang suci daripada Allah SWT itu, jangan kita cemarinya. Kita perlu semainya. Macam mana? 

Disini juga aku ada terbaca artikel yang sama, menurut surah Taubah, 24. Allah menggambarkan cinta dalam Islam ada 3 peringkat :

  1. Cinta Agung : Cintakan Allah, Rasul dan berjihad ke jalanNya.
  2. Cinta Pertengahan : Cinta pada ibu bapa, anak-anak, suami isteri dan kaum kerabat.
  3. Cinta Rendah : Cintakan kaum kerabat dan harta benda melebihi cinta kepada Allah, Rasullulah dan jihad ke jalanNya.
Jadi kita boleh nilai sendiri kita cinta diperingkat ke berapa. Tepuk dada, tanya iman. Sekadar perkongsian ilmu. Jika ada kekurangan dalam penyampaian harap diperbetulkan. InsyaAllah. 

Akhir kata, "Serahkan hatimu pada Allah, pasti DIA temukan dengan pemilik yang terbaik."

Sekian. Salam. :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...