16 December 2011

Saya Sayang Kawan Saya :)

Assalammualaikum wbt.

Hari ini aku tak ada kelas. Semalam aku terlalu mengantuk dan aku bangun teramat lambat walaupun aku tidur awal. Hehe. Itu bukan topik sebenar yang aku nak bagitahu. Yang sebenarnya ialah aku nak cerita tentang 'KAWAN'. Kenapa ek? Mesti ingat aku ada masalah kawan kan?

Aku memang selalu ada masalah kawan. Kenapa? Sebab aku terlalu mementingkan kawan. Aku suka bergurau dengan kawan aku, aku suka menyakat kawan aku. Aku sayang kawan-kawan aku. Sampai terkadang aku rasa aku amatlah berkira dengan kawan aku. Kadang-kadang aku rasa macam nak cakap je, 'Aku bagi kau, ini kau bagi kat aku?'. Tapi papa selalu ajar aku supaya tidak berkira. 'Biar orang buat kita, jangan kita buat orang.'

Prinsip itu aku pakai sampai bila-bila. Sampai sekarang pun aku pakai prinsip tu. Biar orang buat aku, jangan aku buat orang. And one more thing, aku tak kisah berasa sakit jika disebabkan kawan-kawan aku. Aku tannak bagi contoh, nanti orang cakap aku bongkak.

Actually, baru-baru ni aku sangat kerap ada masalah dengan kawan-kawan aku. Macam-macam. Terlalu banyak, setiap hari ada je masalah kawan yang aku kena hadapi sampai dengan orang yang aku rapat pun aku ada masalah. Bak kata kawan aku, kadang-kadang bila kita kawan dengan orang tu terlalu lama, kita rasa bosan dengan perangai dia. Aku macam tu, jadi aku selalu cuba cari kawan baru. Sebab itu orang rasa aku ni senang untuk dibuat kawan dan aku ni friendly la. Hehe

So, sekarang aku lebih matang untuk berfikir tentang masalah kawan ni. Aku matangkan diri aku untuk selesaikan masalh tu sendiri. Sebab kadang-kadang aku yang cari sendiri masalah tu. By the way, aku sayang sangat kawan-kawan aku. Mereka adalah sebahagian dari aku. Mereka dah aku anggap macam kakak, abang dan adik aku. Sayang awak semua, kawa-kawan..!!


Persahabatan sejati umpama kesihatan, nilainya baru kita sedari setelah kita kehilangannya.


Jadilah macam arnab dan kucing ni. Terima kawan kita apa adanya. Sekian. :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...